REGULAMIN
przeprowadzania przetargów
Część I. Zasady ogólne
§ 1.
Regulamin dotyczy zasad przeprowadzania przetargów na:
-
- inwestycje i roboty budowlane tj. wszelkie prace polegające na wykonaniu, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (budynku, drogi, sieci wodnokanalizacyjnej itp.), lub jego części;
- dostawy – tj. dostarczenie materiałów, zakupu sprzętu, maszyn, urządzeń itp.;
- najem lokali użytkowych;
- dzierżawę terenów;
- usługi – tj. wszelkie prace dotyczące:
- usług projektowych,
- usług konsultingowych,
- usług pogotowia technicznego,
- prac konserwacyjno – remontowych,
- dezynfekcji, deratyzacji, dezynsekcji.
§ 2.
-
- Przetarg przeprowadza się w formie:
- przetargu ustnego nieograniczonego – przetarg ustny ma na celu uzyskanie najwyższej ceny;
- przetargu pisemnego nieograniczonego – przetarg pisemny ma na celu wybór najkorzystniejszej oferty;
- przetargu pisemnego ograniczonego.
- O zastosowanej formie przetargu decyduje jego organizator.
- Przetarg przeprowadza się w formie:
- Przetarg uważa się za zakończony wynikiem negatywnym, jeżeli nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub żaden z uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą albo jeżeli w przetargu pisemnym nie wpłynęła ani jedna oferta, a także jeżeli komisja przetargowa stwierdziła, że żadna oferta nie spełnia warunków przetargu.
- Uczestnik przetargu może, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyniku przetargu ustnego lub doręczenia zawiadomienia o wyniku przetargu pisemnego, zaskarżyć czynności związane z przeprowadzeniem przetargu do Zarządu SM.
- Wynik przetargu może być podany do publicznej wiadomości na terenie Spółdzielni i każdemu z oferentów.
§ 3.
Decyzję o przeprowadzeniu przetargu – każdorazowo podejmuje Zarząd Spółdzielni. Przetargi obowiązują na wszelkie jednorodne prace, dostawy, usługi i zakupy przekraczające kwotę 100.000,00 złotych netto z wyjątkiem programu rozwoju małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej o charakterze wielopokoleniowym – Otwarte Strefy Aktywności(OSA). Zarząd sprawuje nadzór nad przeprowadzaniem przetargów. O terminie przetargu Zarząd SM powiadomi Przewodniczącego Rady Nadzorczej najpóźniej na 7 dni przed przetargiem.
§ 4.
- Przetarg ma na celu umożliwienie Spółdzielni dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, spełniającej kryteria:
- ceny;
- kosztu eksploatacji;
- czasu wykonania lub dostawy;
- terminu i formy płatności;
- kosztu wdrożenia;
- jakości;
- pewności i terminowości dostaw;
- walorów estetycznych i funkcjonalnych;
- wpływu na środowisko;
- inne, uznane za ważne przez komisję przetargową.
- Dopuszcza się uznanie przetargu za ważny, gdy uczestniczy w nim jeden oferent, w przypadku przetargu nieograniczonego.
§ 5.
Ogłaszająca przetarg Spółdzielnia zastrzega sobie prawo unieważnienia przetargu bez podania przyczyny.
§ 6.
- Przetarg może być:
- nieograniczony (ustny lub pisemny);
- ograniczony (pisemny).
- W przetargu ustnym uczestnicy zgłaszają ustnie kolejne postąpienia (oferty) ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywołania nie ma dalszych postąpień. Wówczas przewodniczący komisji przetargowej zamyka przetarg i ogłasza imię i nazwisko albo nazwę lub firmę osoby, która wygrała przetarg. Przetarg jest ważny bez względu na liczbę jego uczestników, jeśli przynajmniej jeden z nich zaoferował co najmniej jedno postąpienie powyżej ceny wywoławczej.
- W przetargu pisemnym uczestnicy składają pisemne oferty w terminie wyznaczonym przez organizatora. Do oferty muszą dołączyć kopię dowodu wniesienia wadium. Aby przetarg się odbył, wystarczy, że wpłynie tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu. Przetarg pisemny jest przetargiem dwustopniowym. Zaproszenia dokonuje się poprzez zamieszczenie ogłoszenia w prasie regionalnej, tablicy ogłoszeń w siedzibie Spółdzielni i na stronie internetowej SM.
- Przetarg pisemny nieograniczony polega na zaproszeniu nieograniczonej liczby oferentów do składania pisemnych ofert.
- Przy ograniczonym przetargu zaprasza się tylko te osoby, które ze względu na warunki przetargowe są w stanie je spełnić.
- Przetarg ograniczony może być przeprowadzony w przypadku zmiany wykonawcy robót budowlanych, remontowych, konserwacyjno-eksploatacyjnych i innych.
- W przypadku nie rozstrzygnięcia przetargu Zarząd zwraca się do Rady Nadzorczej o udzielenie zgody na tryb bezprzetargowy.
- Tryb bezprzetargowy może być stosowany dla realizacji zamówienia, którego przedmiot charakteryzuje się szczególnymi parametrami lub też jest powszechnie dostępny i posiada ustalone standardy jakościowe.
- Do trybu bezprzetargowego zalicza się:
- zapytanie o cenę – dotyczy produktów powszechnie dostępnych, o ustalonej, standardowej jakości, konkurencyjność dotyczy ceny;
- zamówienie z wolnej ręki – polega na przeprowadzeniu rokowań tylko z jednym wykonawcą lub dostawcą i po osiągnięciu porozumienia zawarcie umowy na realizację zamówienia.
§ 7.
- Przetarg może być:
- jednostopniowy;
- dwustopniowy.
- Przetarg jednostopniowy polega na przeprowadzeniu procedury przetargowej na jednym posiedzeniu komisji przetargowej.
- Przetarg dwustopniowy składa się z części jawnej i niejawnej.
- W części jawnej mogą uczestniczyć oferenci. Komisja przetargowa w części jawnej dokonuje następujących czynności:
- stwierdzenia prawidłowości ogłoszenia przetargu;
- badania nienaruszalności kopert zawierających oferty i ich zewnętrznego wyglądu oraz zaopatrzenia każdej oferty w kolejny numer nadawczy przy składaniu ofert;
- otwarcia wniesionych ofert.
- W części niejawnej komisja przetargowa:
- dokonuje szczegółowej analizy ofert (może wprowadzić punktację);
- może przeprowadzić protokołowane rozmowy uzupełniające z oferentami;
- sporządza protokół z wyników przetargu z uzasadnieniem zawartych w nim ustaleń i wpisuje datę rozstrzygnięcia, która jest datą zakończenia przetargu.
§ 8.
- W ogłoszeniu o przetargu należy podać:
- nazwę i adres zamawiającego;
- przedmiot przetargu (ilość i rodzaj zamawianych dostaw i usług, w przypadku robót budowlanych zakres i lokalizację budowy);
- termin realizacji zamówienia;
- miejsce i termin składania ofert;
- informacje o warunkach jakie muszą spełniać wykonawcy lub dostawcy;
- miejsce i termin, w którym można zapoznać się z dokumentacją przetargową (specyfikacja istotnych warunków zamówienia);
- miejsce i termin rozpoczęcia przetargu;
- wysokość wadium, termin i sposób jego wpłaty (rachunek bankowy);
- wysokość postąpienia.
§ 9.
Podstawą przetargu jest dokumentacja przetargowa. Wysokość i tryb pobierania opłat za dokumentację przetargową określa Zarząd Spółdzielni. Udostępnienie dokumentacji przetargowej do wglądu jest nieodpłatne.
§ 10.
- Oferent przystępujący do przetargu pisemnego składa ofertę w zamkniętej (zalakowanej, zaklejonej), nieprzezroczystej kopercie, w miejscu i terminie określonym w ogłoszeniu. Po tym terminie oferty nie będą przyjmowane.
- Każda oferta powinna zawierać dane zgodne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.
- Za złożenie oferty nie przysługuje wynagrodzenie.
§ 11.
- Oferent przystępujący do przetargu jest obowiązany do wpłacenia wadium określonego w ogłoszeniu o przetargu na konto wskazane w ogłoszeniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wysokość wadium ustala Zarząd Spółdzielni.
- Wadium przepada w razie uchylenia się oferenta, którego oferta została wybrana od zawarcia umowy na warunkach ofertowych. Wadium w takich przypadkach przechodzi na rzecz Spółdzielni.
- Nie powoduje utraty wadium cofnięcie oferty przed terminem zakończenia składania ofert.
- Wadium zwracane jest tym oferentom, z których oferty prowadzący przetarg nie zamierza skorzystać. Oferentowi, którego ofertę wybrano zwraca się wadium po zawarciu umowy, chyba że zgodnie z zawartą umową stanowi zabezpieczenie wykonania dalszych obowiązków umownych.
§ 12.
- Przetarg przeprowadza Komisja przetargowa powoływana przez Zarząd.
- Komisja składa się minimum z 3 osób.
- Nie może uczestniczyć w pracach komisji osoba spokrewniona lub spowinowacona z oferentem albo osobiście zainteresowana wynikiem przetargu.
- W pracach komisji może uczestniczyć jako obserwator członek Rady Nadzorczej.
Część II. Zasady przeprowadzania przetargów na roboty inwestycyjne, budowlane, remontowo-konserwacyjne i eksploatacyjne
§ 13.
- Zasady określone w części II regulaminu dotyczą wszystkich robót inwestycyjnych, budowlanych, remontowych, konserwacyjnych i eksploatacyjnych, geodezyjnych i projektowych zamawianych u obcych wykonawców o planowanym koszcie przekraczającym kwotę 100 000,00 zł netto.
- Dopuszcza się w sytuacjach uznanych przez Zarząd Spółdzielni za zasadne przeprowadzenie przetargu dla robót o przewidywanym koszcie niższym niż wymieniony w ust. l.
- Na wszelkie prace od 20 000,00 zł netto do 100 000,00 zł netto projektowe, nadzoru inwestorskiego, usług sprzętowo – transportowych należy zastosować zapytanie o cenę. Zapytanie o cenę wysłać za potwierdzeniem odbioru do minimum 3 oferentów. Aby wybrana oferta była ważna należy uzyskać co najmniej 1 pisemną odpowiedź.
§ 14.
- Przetarg na roboty inwestycyjne budowlane, remontowo – konserwacyjne i eksploatacyjne jest przetargiem:
- nieograniczonym przy wyborze wykonawców;
- ograniczonym w przypadku zmiany wykonawcy robót.
- Może być przetargiem dwustopniowym określonym w § 7 pkt 3 – 5.
- Przetarg powinien być przeprowadzony według zasad określonych w § 6 i 7.
§ 15.
- Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać informacje określone w § 8 regulaminu.
- Wysokość wadium określa Zarząd każdorazowo w uchwale o przeprowadzeniu przetargu.
§ 16.
Podstawą przetargu jest dokumentacja przetargowa, składająca się z:
-
- uchwały Zarządu o organizacji przetargu, która powinna określać:
- przedmiot przetargu i kryteria techniczne,
- termin przetargu,
- formę przetargu (ofertowa, ustna itp.),
- sposób ogłoszenia przetargu,
- warunki utraty wadium,
- zasady pracy komisji przetargowej;
- ewentualnego określenia preferencji przy wyborze oferenta, (np. cena, wiarygodność, rzetelność, itp.).
- uchwały Zarządu o organizacji przetargu, która powinna określać:
§ 17.
Oferta oprócz wymienionych informacji określonych w § 8, winna zawierać wszystkie dane określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
§ 18.
Zamawiający udziela zamówienia z wolnej ręki, gdy:
-
- dokonuje dodatkowego zamówienia na roboty inwestycyjne, budowlane, remontowo – konserwacyjne i eksploatacyjne, na które wcześniej przeprowadzono przetarg (po cenach z przetargu);
- zawiera umowy na przeprowadzenie badań, ekspertyz, opinii kontrolnych;
- występują sytuacje awaryjne, których uprzednio nie dało się przewidzieć.
Część III. Zasady wynajmowania lokali użytkowych oraz dzierżawy terenów
§ 19.
Wolne w sensie prawnym lokale użytkowe są wynajmowane, a wolne tereny wydzierżawiane przez Spółdzielnię Mieszkaniową na następujących zasadach:
-
- Wolne lokale użytkowe i tereny mogą być wynajmowane przez Spółdzielnię w trybie bezprzetargowym jeżeli nie wpłynęły oferty w ogłoszonym przetargu nieograniczonym lub nie nastąpiło podpisanie umowy z wybranym oferentem. Wolne lokale lub tereny mogą być wynajmowane lub wydzierżawiane w trybie bezprzetargowym kolejno zgłaszającym się osobom.
- Warunki przetargu oraz wysokość czynszu najmu ustala Zarząd Spółdzielni.
§ 20.
Ogłoszenie o przetargu powinno obejmować czas, miejsce, opis przedmiotowego lokalu oraz warunki przetargu. Ogłoszenie o przetargu umieszczane jest na stronie internetowej Spółdzielni, na tablicy ogłoszeń w biurze Spółdzielni oraz w prasie lokalnej. W oknie wolnego lokalu użytkowego można wywiesić informację „lokal użytkowy do wynajęcia”.
§ 21.
- W celu przeprowadzenia przetargu, o którym mowa powyżej, Zarząd powołuje uchwałą komisję przetargową spośród pracowników Spółdzielni. Uchwała Zarządu zawiera ponadto:
- adres lokalu użytkowego lub terenu;
- termin i miejsce przeprowadzenia przetargu;
- cenę wywoławczą najmu lub dzierżawy;
- wysokość wadium (Zarząd może odstąpić od ustalenia wadium), termin jego wniesienia;
- kwotę postąpienia.
- Komisja przeprowadza przetarg nieograniczony w formie ustnej licytacji mającej na celu wyłonienie najemcy lub dzierżawcy.
§ 22.
- Do przetargu mogą przystąpić osoby, które wpłaciły wadium w wysokości ustalonej przez Zarząd oraz złożą oświadczenie, że zapoznali się ze stanem technicznym lokalu lub terenu.
- Wadium pozostałych uczestników przetargu zwraca się niezwłocznie po odwołaniu lub zamknięciu przetargu, jednak nie później niż przed upływem 5 dni roboczych od dnia odwołania lub zamknięcia przetargu.
- Wadium złożone przez licytanta, który wygrał przetarg będzie zaliczone w całości na poczet kaucji lub czynszu najmu, dzierżawy.
§ 23.
- Po rozpoczęciu przetargu prowadzący podaje do wiadomości:
- wysokość wadium;
- cenę wywoławczą najmu lub dzierżawy;
- wysokość postąpienia
- listę osób dopuszczonych do przetargu
- adres, powierzchnię lokalu, ilość pomieszczeń (pomieszczenia przynależne np. piwnica);
- adres, położenie terenu.
- Po podaniu w/w informacji prowadzi licytację ustną.
- Zaoferowana cena przestaje wiązać uczestnika przetargu gdy inny uczestnik zaoferuje wyższą cenę.
- Po ustaniu postąpień prowadzący przetarg, po trzecim ogłoszeniu udziela przybicia osobie, która zaoferowała najwyższą cenę i zamyka przetarg.
§ 24.
- Przy kontynuacji najmu bez zmiany cen za m², a jedynie powiększenia lub pomniejszenia powierzchni – Zarząd może podpisać aneks do umowy bez trybu przetargowego.
- Zarząd nie stosuje trybu przetargowego w przypadku:
- zmiany dzierżawcy terenu pod prywatnym kioskiem handlowo – usługowym spowodowanej sprzedażą kiosku przez dotychczasowego dzierżawcę terenu;
- zmiany nazwy najemcy lokalu użytkowego spowodowanej wewnętrznymi przekształceniami organizacyjnymi dokonanymi w firmie najemcy;
- rezygnacji najemcy i wskazanie następcy zobowiązującego się przejąć lokal użytkowy bez konieczności jego opróżniania i odnawiania, przy jednoczesnym zachowaniu stawki czynszu najmu nie niższej od płaconej przez dotychczasowego najemcę;
- rezygnacji dzierżawcy terenu i wskazania następcy zobowiązującego się przejąć teren przy jednoczesnym zachowaniu stawki dzierżawy nie niższej od płaconej przez dotychczasowego dzierżawcę;
- zbycia nieruchomości gruntowych, na których funkcjonuje własnościowe prawo do lokalu spółdzielczego;
- konieczności zlecenia robót lub usług mających na celu niezwłoczne usunięcie awarii w instalacjach budynkowych lub sieciach osiedlowych;
- dzierżawy terenu z przeznaczeniem na ustawienie reklamy lub wydzierżawienie innej powierzchni reklamowej;
- dzierżawy terenu nas krótki okres (sezonowo), np. ogródki letnie przy wynajmowanych lokalach, sprzedaż towarów sezonowych, itp.;
- dzierżawy terenu z przeznaczeniem na poprawę warunków prowadzanej nieopodal działalności gospodarczej lub kulturalno – oświatowej np. pod plac zabaw.
Część IV. Ustalenia końcowe
§ 25.
Wszelkie odstępstwa od umowy zawartej w wyniku przetargu dotyczące:
-
- ustalonych terminów;
- ustalonych cen;
- zakresu wykonywania prac lub przedmiotu przetargu;
- odstępstw od sposobu wykonania prac skutkujących jakością wymagają zgody Zarządu w formie aneksu do umowy.
§ 26.
Do przetargów określonych w części II i III mają zastosowanie uregulowania określone w części I regulaminu.
§ 27.
Roboty polegające na usunięciu awarii lub skutków klęski żywiołowej Zarząd zleca bez stosowania procedury przetargowej.
§ 28.
Niniejszy regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą, Uchwałą Nr 9/2024 w dniu 27.08.2024 roku i wchodzi w życie z dniem podjęcia.
S E K R E T A R Z Rady Nadzorczej |
P R Z E W O D N I C Z Ą C Y Rady Nadzorczej |
Ireneusz CHMIELEWSKI |
Józef AUGUSTYNIAK |